maanantai 4. heinäkuuta 2016

Sunnuntai 3.7.2016
Lyrestad klo 10
Pilvinen, 16 C, 1014 hPa, SW 7
Mariestad klo 15
15,1 mpk


Ajelin yksin Vätternin itärantaa eteläänpäin Sjötorpista Mariestadiin. Anneli pyöräili tämän välin.
Timppa oli tullut Göteborgista junalla ja oltiin lähes yhtäaikaa Mariestadissa. Timppa oli valvonut vuorokauden, mutta jaksoi meidän kanssa katsoa Ranska-Islanti matsin.

 
Miehistön täydennysharjoitus satamakuppilassa. Kommentoijille vaikea arvaustehtävä; mikä juoma kuuluu kellekin.
Göta Kanal sinänsä loppuu Sjötorppiin. Tämän jälkeen tulee Vänern järvi, jonka ylitys  Vänersborgiin on n 120 km eli vesitermeillä pitkästi yli 60 mpk. Vänersborgista alkaa Trollhättte kanal, joka päättyy Göteborgiin ja on n 80 km pitkä.

Lauantaina ohitettiin Forsvikissä kanavan korkein piste, 91,8 m. Sunnuntaina, kun oltiin Vänernillä, oltiin tultu jo 48 m alaspäin, eli Vänernin korkeus on 43,8 m.

Kyllä Göta Kanal oli kaikilta osiltaan mahtava kokemus. Se kulkee hienojen maisemien halki ja kaikki järjestelyt turisteille on tehty tosi hyvin. Suurimman vaikutuksen kuitenkin teki itse kanava ja sulut. Kanava on rakennettu 1800 luvun alussa ja sen kaivamiseen on osallistunut 58000 sotilasta. Se on valtaisan tahdonvoiman näyte. Kanava on pääosin pengerretty ympäristöä korkeammalle ja esim matalia järviä ei ole voitu käytää hyväksi, koska siihen aikaan niitä ei ole kyetty ruoppaamaan. Jo veden riittävyys joka paikkaan on ollut vaativa mittaus- ja laskutoimenpide. Suosittelen lämpimästi tätä matkailukohteena esim veneilijöille, kävelijöille, pyöräilijöille sekä karavaanareille.

1 kommentti:

  1. Onneksi olkoon, porukka on koossa, alus kunnossa ja tämänhtken tietojen (klo 22.40, 4.7) saavutte Vänersborgiin vielä kuluvan vuorokauden aikana.

    VastaaPoista